Kosár

 

Kérdésed van?

(+36) 70 6649963

Kövess bennünket

Gördeszka csapágy karbantartás - részletes útmutató

Gördeszka csapágy karbantartás – részletes útmutató

A gördeszka egy olyan sporteszköz, ami szinte kizárólag csak kopó alkatrészekből áll, melyek előbb-utóbb elhasználódnak és az élettartamuk alatt szinte semmiféle karbantartást nem igényelnek. Ez alól az egyetlen kivétel a csapágy – a gördeszka egyszerűségét tekintve ez egy viszonylag komplex alkatrész, ami ráadásul nagyon komoly strapának van kitéve.

Ha a csapágy kevésbé teljesít jól, az alapjaiban határozza meg a gördeszkázás által nyújtott élményt,  rendszeres karbantartással azonban gondoskodhatunk az állandó jó teljesítményről, és – nem utolsó sorban – többszörösére növelhetjük az élettartamot.

A csapágy két fő ellensége a víz és a por. Előbbit nem olyan nehéz elkerülni, a zárt csapágyak porvédői pedig (nevükhöz hűen) a kívülről érkező szennyeződések bejutását hivatottak megakadályozni – ez persze nem jelent tökéletes porállóságot. 
Ráadásul por nem csak kívülről juthat be a csapágy belsejébe, hanem belül is keletkezik – a fém részek súrlódása finom acél “törmeléket” eredményez. Amennyiben folyamatosan gondoskodunk a megfelelő kenésről, az így keletkező por nem sok gondot okoz, de a kívülről bejutó és a belül keletkező szennyeződés, valamint a kenőanyag elhasználódása együttesen a csapágy teljesítményének romlását, idő előtti elhasználódását okozzák.

Két megoldás létezik a problémára: csere és karbantartás

Előbbin nincs mit taglalni, utóbbi azonban egy kétségkívül költséghatékonyabb megoldás,
és bár némi időt igényel, nem túl bonyolult ahhoz, hogy bárki el tudja végezni.
Bizonyos mértékig minden csapágy szétszedhető, és ehhez speciális szerszámokra sincs szükség.
A modern, rugalmas porvédővel és nylon golyóskosárral rendelkező darabok bonthatósága viszont rendkívüli módon megkönnyíti a szakszerű és gyors tisztítást, melynek során eltávolítjuk a csapágyon belül felhalmozódott szennyeződést.

Az alábbiakban nem csupán leírjuk, de aprólékosan végig is vezetünk az alapos karbantartás minden egyes lépésén. Egyes lépések tetszés szerint kihagyhatóak, és természetesen vannak ettől eltérő megoldások is – a lényeg, hogy ha időnként elvégzel valamilyen karbantartást a csapágyakon, akkor mind teljesítményben, mind élettartamban meg fogják hálálni (feltéve, hogy jó minőségű csapágyakat használsz – aktuális gördeszka csapágy kínálatunkat IDE KATTINTVA tekintheted meg).

Amire szükséged lesz:

  • hegyes eszköz – kés, papírvágó sniccer, vagy akár gombostű a porvédő eltávolításához. 
  • tompa eszköz – fogpiszkáló, vagy kisméretű laposfejű csavarhúzó a golyóskosár eltávolításához
  • megfelelő tisztítószer
  • megfelelő kenőanyag 
  • fültisztító pálcikák 
  • rongy, papírtörlő vagy zsebkendő

A szétszerelés nélküli gyors tisztításokhoz a BONES CSAPÁGYTISZTÍTÓ készletét ajánljuk.

A megfelelő tisztítószer

Ez lehet alkohol, aceton, de még akár brigéciol is, bár ez utóbbi nem túl környezetbarát anyag – ez utóbbit javasoljuk legkevésbé. Valamint  léteznek speciális, biológiailag lebomló, egyszerűen használható modern zsíroldó szerek, mint pl. EZEK.
Az izopropil alkohol könnyen beszerezhető, hatékonyan tisztít, és foltmentesen, gyorsan szárad. 
Az acetonnál figyelni kell arra, hogy a folyadék ne érintkezzen a porvédők gumi részeivel, mert oldhatja azokat. Ha pedig mondjuk brigéciollal dolgozunk, annak nagyon erős zsíroldó hatása miatt a csapágyakat tisztítás után még vízzel is át kell mosni, majd szárazra törölni, illetve gondoskodni kell a brigéciol tárolásáról, mivel a lefolyóba önteni szigorúan tilos.

A megfelelő kenőanyag

A zsírokat kerüljük, gördeszka csapágyba olaj való, abból is valamilyen „vékony” fajta. Ha nem rendelkezünk speciális kenőanyaggal (mint pl a BONES SPEED CREAM), akkor használjunk jó minőségű, kimondottan száraz körülményekre való kerékpárlánc olajat (ún. DRY LUBE-ot), vagy varrógépolajat, műszerolajat.

WD-40

Ez a közkedvelt “csodaszer” rengeteg dologra használható, de csapágy kenésére nem az igazi. 60%-a petróleum, ami elég gyorsan elpárolog, és ami marad, az ugyan biztosít valamennyi kenést, de ilyen célra nem nehéz jobb alternatívát találni. Ugyanakkor szeretjük, mert erősen szennyeződött, korrodált csapágyak megindítására/gyors tisztítására, és/vagy a bentrekedt víz kiszorítására kiváló! Csak Használat után ne felejtsük a WD-40-et is eltávolítani, mielőtt a megfelelő kenőanyagot juttatnánk a csapágyba.

A szétszerelés menete

Távolítsd el a porvédőt vagy porvédőket:
egy tűvel, szikével, vagy sniccer hegyével a belső gyűrű felől tudod felfeszíteni, de csak óvatosan, ne deformálódjon el – még szükség lesz rá. Ha a csapágyon acél porvédőt látunk, akkor kicsi az esélye, hogy roncsolás nélkül le tudjuk szedni – ez esetben ennyi áldozatot kíván a karbantartás.

Ha fém golyóskosárral van dolgunk, akkor a szétszerelés itt meg is áll, és csak annyit tehetünk, hogy hatékony zsíroldóval jó alaposan átmossuk a csapágy belsejét, eltávolítva mindent, ami nem oda való. 
Nylon golyóskosár esetén azonban a csapágy darabokra szedhető, egy kellően vékony, de tompa tárggyal lefelé nyomva a kosár kipattintható a csapágyból.

Ezt követően elég a csapágygolyókat egy oldalra rendezni, és a belső gyűrű is eltávolíthatóvá válik,
lehetővé téve, hogy a csapágy minden egyes alkotóelemét tökéletesen letisztítsuk.

A tisztítás menete

A tisztítószerbe mártott fültisztító pálcákkal alaposan töröld át a külső és a belső gyűrűket, 
különös tekintettel a vájatra, amiben a golyók futnak.

A golyókat is tisztítsd le teljesen. 
Fordíts kellő figyelmet a golyóskosár alapos tisztítására! A golyók helyére nem fér be a fültisztító, 
itt pl. fogpiszkáló végére tekert vattával lehet hatékonyan dolgozni. 

Amennyiben alkoholt használtál, nincs száradási idő. Brigéciolos/vizes tisztításnál ügyelj rá, 
hogy összeszerelés előtt megszáradjanak a komponensek, erre rá is lehet segíteni pl sűrített levegős spray-vel.

Összeszerelés

Kezdőknek némi problémát okozhat a golyók visszahelyezése, ehhez a következő módszert javasoljuk: a külső gyűrűt fektesd el, majd helyezd bele a golyóskosarat (fejjel lefelé), abba pedig a belső gyűrűt.

Rakj a külső és belső gyűrűk közé 5 golyót szorosan egymás mellé, majd a hatodik golyót helyezd a már helyükön levőkre, és óvatosan nyomd le.

Ezt ismételd meg az utolsó csapágygolyóval is, aztán óvatosan forgasd körbe a külső gyűrűt, hogy a golyók a helyükre kerüljenek, végül rendezd őket egyenletesen körbe, hogy a csapágy egyben maradjon.

A golyóskosár visszahelyezése

Rendezd úgy a golyókat, hogy legalább 3-ra rá tudd pattintani a golyóskosarat, majd pozícionáld a többit is a helyére, innen pedig már egyszerű a dolog. 

Most jön a kenés, és hozzá egy jó tanács: itt a kevesebb a több. Csapágyanként 1, maximum 2 csepp olaj bőven elég.
Ennél több csak ki fog folyni és összekeni a kereket meg a felfüggesztést.
Végül nem marad más hátra, mint a porvédő visszahelyezése, és meg is vagyunk.

A csapágy tisztítás gyakorisága

Nyilván a használattól függ, hogy kinek milyen gyakran érdemes elvégeznie egy teljes csapágy karbantartást, de abban vélhetőleg egyetérthetünk, hogy évi 2-3 alkalomnál többször felesleges bíbelődni vele. 

Az illusztrációként használt képeken a Nomad Skateboards egyik népszerű darabja, a kedvező ár/érték arányú ABEC5-ös csapágya látható, de lényegében így néz ki szinte minden modern gördeszka csapágy. 

Bár a leírás aprólékos, a gyakorlatban (némi rutinnal) a teljes művelet kb 1-1.5 óra alatt elvégezhető. 

Reméljük, hogy hasznos tanácsokkal tudtunk szolgálni, és köszönjük, hogy velünk tartottál!
Ha pedig valamilyen kérdés merülne fel a témával kapcsolatban, látogass el győri üzletünkbe, vagy keress meg bennünket telefonon, emailben vagy facebookon / instagramon!

Jó gurulást! 

Vélemény, hozzászólás?
Gyors Kiszállítás

GLS futárszolgálat

Visszafizetési Garancia

15 napos visszáru garancia

Elégedett vásárlók

Google értékelés: ★★★★★

100% Biztonságos Fizetés

PayPal / MasterCard / Visa