Menu

Kosár

0db - 0Ft
Az Ön kosara üres!

Gördeszka csapágy karbantartás - részletes útmutató

A gördeszka egy olyan sporteszköz, ami szinte kizárólag csak kopó alkatrészekből áll, 
melyek előbb-utóbb elhasználódnak és az élettartamuk alatt szinte semmiféle karbantartást nem igényelnek.
Ez alól az egyetlen kivétel a csapágy - a gördeszka egyszerűségét tekintve ez egy viszonylag komplex alkatrész,
ami ráadásul nagyon komoly strapának van kitéve.
Ha a csapágy kevésbé teljesít jól, az alapjaiban határozza meg a gördeszkázás által nyújtott élményt, 
rendszeres karbantartással azonban gondoskodhatunk az állandó jó teljesítményről, 
és - nem utolsó sorban - többszörösére növelhetjük az élettartamot. 

A csapágy két fő ellensége a víz és a por. setupshop gordeszka csapagy tisztitasElőbbit nem olyan nehéz elkerülni, a zárt csapágyak porvédői pedig (nevükhöz hűen) a kívülről érkező szennyeződések bejutását hivatottak megakadályozni - ez persze nem jelent tökéletes porállóságot. 
Ráadásul por nem csak kívülről juthat be a csapágy belsejébe, hanem belül is keletkezik –
a fém részek súrlódása finom acél "törmeléket" eredményez. Amennyiben folyamatosan gondoskodunk a megfelelő kenésről, az így keletkező por nem sok gondot okoz, de a kívülről bejutó és a belül keletkező szennyeződés, valamint a kenőanyag elhasználódása együttesen a csapágy teljesítményének romlását, idő előtti elhasználódását okozzák  


Két megoldás létezik a problémára: csere és karbantartás.
Előbbin nincs mit taglalni, utóbbi azonban egy kétségkívül költséghatékonyabb megoldás,
és bár némi időt igényel, nem túl bonyolult ahhoz, hogy bárki el tudja végezni.
Bizonyos mértékig minden csapágy szétszedhető, és ehhez speciális szerszámokra sincs szükség.
A modern, rugalmas porvédővel és nylon golyóskosárral rendelkező darabok bonthatósága viszont rendkívüli módon megkönnyíti a szakszerű és gyors tisztítást, melynek során eltávolítjuk a csapágyon belül felhalmozódott szennyeződést.

Az alábbiakban nem csupán leírjuk, de aprólékosan végig is vezetünk az alapos karbantartás minden egyes lépésén. Egyes lépések tetszés szerint kihagyhatóak, és természetesen vannak ettől eltérő megoldások is - a lényeg, hogy ha időnként elvégzel valamilyen karbantartást a csapágyakon,
akkor mind teljesítményben, mind élettartamban meg fogják hálálni
(feltéve, hogy jó minőségű csapágyakat használsz - aktuális gördeszka csapágy kínálatunkat IDE KATTINTVA tekintheted meg).

Amire szükséged lesz: 

1. hegyes eszköz - kés, papírvágó sniccer, vagy akár gombostű a porvédő eltávolításához. 
2. tompa eszköz - fogpiszkáló, vagy kisméretű laposfejű csavarhúzó a golyóskosár eltávolításához
3. megfelelő tisztítószer
4. megfelelő kenőanyag 
5. fültisztító pálcikák 
6. rongy, papírtörlő vagy zsebkendő

A szétszerelés nélküli gyors tisztításokhoz a BONES CSAPÁGYTISZTÍTÓ készletét ajánljuk.  

A megfelelő tisztítószer

Ez lehet alkohol, aceton, de még akár brigéciol is, bár ez utóbbi nem túl környezetbarát anyag -
ez utóbbit javasoljuk legkevésbé. Valamint  léteznek speciális, biológiailag lebomló,
egyszerűen használható modern zsíroldó szerek, mint pl EZEK.
Az izopropil alkohol könnyen beszerezhető, hatékonyan tisztít, és foltmentesen, gyorsan szárad. 
Az acetonnál figyelni kell arra, hogy a folyadék ne érintkezzen a porvédők gumi részeivel, mert oldhatja azokat.
Ha pedig mondjuk brigéciollal dolgozunk, annak nagyon erős zsíroldó hatása miatt a csapágyakat 
tisztítás után még vízzel is át kell mosni, majd szárazra törölni, illetve gondoskodni kell a brigéciol tárolásáról, 
mivel a lefolyóba önteni szigorúan tilos.  

A megfelelő kenőanyag

A zsírokat kerüljük, gördeszka csapágyba olaj való, abból is valamilyen „vékony” fajta.
Ha nem rendelkezünk speciális kenőanyaggal (mint pl a BONES SPEED CREAM),
akkor használjunk jó minőségű, kimondottan száraz körülményekre való kerékpárlánc olajat (ún. DRY LUBE-ot), 
vagy varrógépolajat, műszerolajat. 

WD-40

Ez a közkedvelt "csodaszer" rengeteg dologra használható, de csapágy kenésére nem az igazi.
60%-a petróleum, ami elég gyorsan elpárolog, és ami marad, az ugyan biztosít valamennyi kenést,
de ilyen célra nem nehéz jobb alternatívát találni.
Ugyanakkor szeretjük, mert erősen szennyeződött, korrodált csapágyak megindítására/gyors tisztítására,
és/vagy a bentrekedt víz kiszorítására kiváló! Csak Használat után ne felejtsük a WD-40-et is eltávolítani, 
mielőtt a megfelelő kenőanyagot juttatnánk a csapágyba.

A szétszerelés menete

Távolítsd el a porvédőt vagy porvédőket:
egy tűvel, szikével, vagy sniccer hegyével a belső gyűrű felől tudod felfeszíteni,
de csak óvatosan, ne deformálódjon el – még szükség lesz rá.
Ha a csapágyon acél porvédőt látunk, akkor kicsi az esélye,
hogy roncsolás nélkül le tudjuk szedni - ez esetben ennyi áldozatot kíván a karbantartás.


setupshop gordeszka csapagy tisztitas 06
ez a porvédő kuka, belül pedig látszik az acél golyóskosár

Ha fém golyóskosárral van dolgunk, akkor a szétszerelés itt meg is áll, és csak annyit tehetünk, 
hogy hatékony zsíroldóval jó alaposan átmossuk a csapágy belsejét, eltávolítva mindent, 
ami nem oda való. 
Nylon golyóskosár esetén azonban a csapágy darabokra szedhető, egy kellően vékony,
de tompa tárggyal lefelé nyomva a kosár kipattintható a csapágyból. 

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 04
eltávolított porvédő, nylon golyóskosár - ez a csapágy könnyen darabjaira szedhető

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 07
így pattintsd ki a golyóskosarat a helyéről

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 08
eltávolítva a nylon golyóskosár

Ezt követően elég a csapágygolyókat egy oldalra rendezni, és a belső gyűrű is eltávolíthatóvá válik,
lehetővé téve, hogy a csapágy minden egyes alkotóelemét tökéletesen letisztítsuk.

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 09
a golyókat egy oldalra rendezve a csapágy szétszedhető


setupshop gordeszka csapagy tisztitas 10

A tisztítás menete

A tisztítószerbe mártott fültisztító pálcákkal alaposan töröld át a külső és a belső gyűrűket, 

különös tekintettel a vájatra, amiben a golyók futnak.

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 11
Töröld át a külső gyűrű belső felét...

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 12
majd a belső gyűrű külső felét. 


A golyókat is tisztítsd le teljesen. 
Fordíts kellő figyelmet a golyóskosár alapos tisztítására! A golyók helyére nem fér be a fültisztító, 
itt pl. fogpiszkáló végére tekert vattával lehet hatékonyan dolgozni. 

Amennyiben alkoholt használtál, nincs száradási idő. Brigéciolos/vizes tisztításnál ügyelj rá, 
hogy összeszerelés előtt megszáradjanak a komponensek, erre rá is lehet segíteni pl sűrített levegős spray-vel. 

Összeszerelés

Kezdőknek némi problémát okozhat a golyók visszahelyezése, ehhez a következő módszert javasoljuk:
a külső gyűrűt fektesd el, majd helyezd bele a golyóskosarat (fejjel lefelé), abba pedig a belső gyűrűt.

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 13
Külső gyűrű, golyóskosár (fejjel lefelé) és a belső gyűrű - jöhetnek a csapágygolyók!

Rakj a külső és belső gyűrűk közé 5 golyót szorosan egymás mellé, majd a hatodik golyót helyezd a már helyükön levőkre, és óvatosan nyomd le.

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 14

Ezt ismételd meg az utolsó csapágygolyóval is, aztán óvatosan forgasd körbe a külső gyűrűt, hogy a golyók a helyükre kerüljenek,
végül rendezd őket egyenletesen körbe, hogy a csapágy egyben maradjon.

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 15

A golyóskosár visszahelyezése

Rendezd úgy a golyókat, hogy legalább 3-ra rá tudd pattintani a golyóskosarat,
majd pozícionáld a többit is a helyére, innen pedig már egyszerű a dolog. 

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 16
a kosár már félig a helyén van

Most jön a kenés, és hozzá egy jó tanács: itt a kevesebb a több. Csapágyanként 1, maximum 2 csepp olaj bőven elég.
Ennél több csak ki fog folyni és összekeni a kereket meg a felfüggesztést.

Végül nem marad más hátra, mint a porvédő visszahelyezése, és meg is vagyunk.

setupshop gordeszka csapagy tisztitas 17
az utolsó lépés

A csapágy tisztítás gyakorisága

Nyilván a használattól függ, hogy kinek milyen gyakran érdemes elvégeznie egy teljes csapágy karbantartást,
de abban vélhetőleg egyetérthetünk, hogy évi 2-3 alkalomnál többször felesleges bíbelődni vele. 

Az illusztrációként használt képeken a Nomad Skateboards egyik népszerű darabja,
a kedvező ár/érték arányú ABEC5-ös csapágya látható, de lényegében így néz ki szinte minden modern gördeszka csapágy. 

Bár a leírás aprólékos, a gyakorlatban (némi rutinnal) a teljes művelet kb 1-1.5 óra alatt elvégezhető. 

Reméljük, hogy hasznos tanácsokkal tudtunk szolgálni, és köszönjük, hogy velünk tartottál! 
Ha pedig valamilyen kérdés merülne fel a témával kapcsolatban, látogass el győri üzletünkbe, 
vagy keress meg bennünket telefonon, emailben vagy facebookon/instagramon!

Jó gurulást! 

Áruházunkban biztonságosan fizethetsz kártyákkal, banki átutalással, utánvéttel illetve a személyes átvétel folyamán is.

baba