Gyakran teszik fel nekünk a következő kérdést: mi a különbség a gyárilag készre szerelt, komplett gördeszkák és a komponensekből szabadon összeállított darabok között? Előbbiek jól láthatóan olcsóbbak, de vajon mennyivel rosszabbak (vagy netán jobbak) – melyiket érdemes választania annak, aki egy komolyabb gördeszkát szeretne?
Elérkezettnek láttuk az időt, hogy érdemben körbejárjuk a témát, és megpróbáljuk megválaszolni a legtöbb, a témát illetően felvetődő kérdést.
Mindjárt az elején érdemes leszögezni: az általunk forgalmazott komplett gördeszkák teljes értékű sporteszközök. Ez annyit tesz, hogy a játékboltban és a nagyáruházak polcain megtalálható olcsó “utánzatokkal” szemben ezek a deszkák – a szimpla közlekedésen túl – alkalmasak sportszerű használatra, vagyis gördeszkás trükkök elsajátítására. Mint ilyenek, a lehető legjobb ár/érték aránnyal rendelkeznek, ennek a legtöbbször ára van – a későbbiekben kiderül, hogy pontosan mi is az.
A gördeszka mérete
A gördeszkák legszembeötlőbb jellemzője a rajtuk található grafika. Az első deszka kiválasztásánál sok esetben ez az egyik legfontosabb szempont, miközben a használatot illetően gyakorlatilag semmi jelentősége nincs. Az első gördeszkájára mindazonáltal szinte mindenki vissza fog tudni emlékezni, akár évtizedek távlatából is, így a gyártók többsége igyekszik kellő figyelmet fordítani a grafikákra, ennél azonban lényegesen fontosabb tulajdonság a gördeszka mérete. Méret alatt jelen esetben a lap (inchben megadott) szélességét értjük, a felfüggesztés szélességének ehhez kell illeszkednie, de a komplett deszkák esetében a gyártó természetesen odafigyel erre – a kompletteken mindig a lap szélességéhez ideális méretű felfüggesztés található.
Létezik egy “tévhit”, miszerint a nagyobb lábmérethez szélesebb gördeszka való. Ez annyiban igaz, hogy 46-os láb alatt némileg furán hat egy keskeny 7.5-ös lap, de az igazság az, hogy a méretválasztást sokkal inkább az idők során kialakuló egyéni preferenciák határozzák meg – emellett pedig a gördeszkasporton belül változó trendek is befolyásolják, hogy mi az aktuálisan jellemző mérettartomány.
Egy kezdő számára segítség, ha a lap viszonylag keskeny – könnyebben kivitelezhetőek vele a flip trükkök, vagyis azok, amelyeknél a lap a hossztengelye mentén pördül meg. A komplett deszkák mérete jellemzően 7.75 és 8 inch közé esik, ez kezdéshez tökéletes, a későbbiek során pedig majd kialakul, hogy melyik az a méret, ami hosszútávon is megfelel az egyéni igényeknek. Természetesen létezik a fent említetteknél nagyobb és kisebb méret is, a mi kínálatunkban jellemzően 8.5 és 6.5 között mozog – utóbbi a létező legkisebb junior méret.
Gyerek gördeszkák
A gyerek gördeszkákra feltétlenül érdemes kitérnünk. Itt hatványozott jelentőséggel bír a méret, mert bár a gyerekek – egy bizonyos kor felett – jellemzően elboldogulnak egy felnőtt méretű gördeszkával is, magasságukhoz, illetve általánosan a fizikai adottságaikhoz nem az a legmegfelelőbb.
A gyerek deszkákra történő keresés interneten meglehetősen félrevezető találatokat hoz, ugyanis 99%-ban játékdeszkákat találunk így.
Pedig egyáltalán nem mindegy, hogy valaki játékszert vagy sporteszközt keres a gyermekének. Sokan vannak úgy vele, hogy majd úgyis megunja a gyerek, de a rossz minőségű terméknél ezt lényegében borítékolni lehet, hiszen ha a deszka rosszul gurul, nem kanyarodik, akkor nem élvezetet, sokkal inkább kínszenvedést okoz a használata, és nincs azon mit csodálkozni, ha pár nap után a garázs vagy a pince sarkában végzi – végleg.
Érdemes ezért olyan minőségű gördeszkát választani, amivel legalább jókat lehet gurulni, ezáltal ha másra nem is, közlekedésre alkalmas. Ez egyébként elsősorban a kerék minőségétől függ, szemben azzal a hiedelemmel, mely szerint egy jó csapágy mindent megold. Egy rosszabb minőségű kerék teljesítményét a világ legjobb csapágyával sem tudjuk érdemben feljavítani, míg egy kiváló kerékbe olcsó, egyszerű csapágyat téve is viszonylag jó eredményeket érhetünk el – itt inkább az élettartam és a teherbírás az, ahol elsődlegesen ki fog ütközni a csapágy alacsony minősége.
A komplett deszkák árazása
A komplett deszkák árazása eltér a szokványostól, olyan értelemben, hogy itt gyakorlatilag a gyártó a kedvező ár érdekében lemond a haszon jelentős részéről. A cél egy hosszútávú koncepció, egyfajta toborzás: minél szélesebb körrel megismertetni és megszerettetni a gördeszka sportot, és ezáltal idővel minél több komponenst eladni. Nevezhetjük akár mennyiségi kedvezménynek is, a lényeg annyi, hogy a tartozékonként összeállított gördeszkák árához képest akár 40%-ot is spórolhatunk. Nyilván nem kompromisszummentes a dolog: szűkebb a választék, az alkatrészeket nem variálhatjuk szabadon, valamint adottak a méretek és a színek is.
Ez azonban nem jelent akkora lemondást, az összeállításon még bőven lesz időnk csiszolgatni, és a későbbiekben némi rutint szerezve mindezt már a valós igényeink alapján tehetjük majd. Ha jobban belegondolunk, a gyártó a komplettre szerelt deszkákkal lényegében számtalan döntést vesz le a vállunkról, miközben szavatolja, hogy egy szakszerűen összeállított, minőségi darabot kapunk kedvező ár mellett.
A komplett gördeszkák haladó szinten kevésbé népszerűek, mert a tudásszint emelkedésével kialakulnak bizonyos elvárások: kerék mérete és keménysége, felfüggesztés típusa, gumipogácsák keménysége, a lap hajlításainak mértéke, konkáv… stb.
Ezeknek az elvárásoknak már nagy valószínűséggel nem egy készre szerelt gördeszka fog megfelelni, de mire idáig eljutunk, addigra a deszka komponensei sorjában használódnak el, egyszer kerékre, máskor csapágyra lesz majd szükség.
Érdemes tudni, hogy a nagyobb gyártók (költséghatékonysági okokból) jellemzően külön gyártósoron készült elemekből állítják össze komplett deszkáikat, ebből fakad, hogy ezeknél a modelleknél olyan lapokkal (grafikákkal), kerekekkel, vagy felfüggesztésekkel találkozunk, melyek külön nem megvásárolhatóak.
A kisebb európai cégeknek erre sokszor nincs lehetőségük, ezért ők a jobb minőségű “széria” lapokkal és kerekekkel dolgoznak, ilyenkor pedig a külön megvásárolható lapok köszönnek vissza a komplett deszkákon, még szembetűnőbbé téve az árkülönbséget.