A gördeszka csapágyak a használat során egyre többet veszítenek teljesítményükből.
Mivel ez a teljesítményromlás lassan, fokozatosan megy végbe, sokszor észre sem vesszük, mennyivel rosszabbul gurulnak a csapágyak új állapotukhoz képest. A kívülről bejutó (vagy éppen a csapágy belsejében keletkező) por, illetve a nedvesség hatására kialakuló korrózió idővel fékezni, koptatni kezdik a csapágyat, így előbb-utóbb elkerülhetetlenné válik a csere. A gördeszka csapágy tisztítása (főleg rendszeresen és szakszerűen elvégezve) képes visszaállítani az eredeti teljesítményt és nem mellékesen többszörösére növeli az élettartamot.
A csapágy két fő ellensége a por és a víz.
Nedves környezetben eleve nem javasolt a gördeszka használata, ezzel a rozsdásodás könnyen elkerülhető. A porral viszont más a helyzet.
Bár a csapágyak szinte kivétel nélkül rendelkeznek porvédő gyűrűvel, de az korántsem nyújt tökéletes védelmet. Továbbá por nem csak kívülről juthat be a csapágy belsejébe, hanem belül is keletkezik – a fém részek állandó súrlódása finom acél “törmeléket” eredményez. (Ez kerámiagolyós csapágyakra valamivel kevésbé jellemző.)
Amennyiben rendszeresen gondoskodunk a csapágy tisztításáról és a megfelelő kenésről, a por nem sok gondot okoz. Az elhanyagolt, kiszáradt csapágyak esetében viszont ennek köszönhető a kopás és az idő előtti elhasználódást. Tehát vagy vesszük a fáradságot és időnként elvégezzük a karbantartást, vagy gyakrabban leszünk kénytelenek csapágyat cserélni.
A semminél egyébkét az is jobb, ha legalább a kenésről gondoskodunk időnként. Ehhez kiváló minőségű, kifejezetten gördeszka csapágyakba szánt kenőanyagok állnak rendelkezésre. A csapágy belsejében egyre inkább felgyülemlő kosz azonban nem fog magától távozni. Nézzük meg, milyen megoldások kínálkoznak erre a problémára.
Karbantartás
A csapágyak karbantartása igényel némi gyakorlatot (és időt), de nem túl bonyolult ahhoz, hogy ne tudja bárki elvégezni. A modern, rugalmas porvédővel és nylon golyóskosárral rendelkező darabok bonthatósága megkönnyíti a gördeszka csapágy tisztítást, de lényegében minden csapágy szétszedhető, ehhez pedig speciális szerszámokra sincs szükség.
A gyors módszer
Amire szükséged lesz:
- hegyes eszköz – papírvágó snitzer, gombostű vagy apró, laposfejű csavarhúzó a porvédő eltávolításához
- megfelelő oldószer/tisztítószer (zsíroldó, aceton, izopropil alkohol, WD40, stb)
- megfelelő kenőanyag (BONES Speed cream, Bronson csapágyolaj, stb)
- rongy, papírtörlő vagy zsebkendő
A gyors karbantartás előnye, hogy az ember viszonylag könnyen ráveszi magát. Hátránya pedig, hogy kevésbé alapos, így arra nem alkalmas, hogy tökéletes eredményt érjünk el vele.
A dolog menete a következő: a porvédő(k) eltávolítását követően bejuttatjuk a tisztítószert a csapágy belsejébe. Ez feloldja a lerakódott szennyeződéseket, amik így egyszerűen kifolynak a csapágyakból. Ha a választott tisztítószerünk spray, akkor alaposan fújjuk be bele a csapágy belsejét, egyéb esetben pedig az áztatás a legcélszerűbb. Fontos, hogy mindenhova juttassuk el bőségesen a szert, ne maradjon száraz rész – lényegében mossuk ki a csapágyakból a koszt. A műveletet egyébként nagyban leegyszerűsíti a BONES csapágytisztító készlete.
Ezt követően helyezzük a csapágyakat papírtörlőre vagy egy rongyra, és hagyjuk őket megszáradni. Az aceton és alkohol gyorsan elpárolog, de pl a WD40-ből visszamarad némi kenőanyag. Ez nem probléma, legalább korrózióvédelmet is nyújt, megfelelő kenéshez azonban nem elegendő, így arról minden esetben külön kell gondoskodnunk.
Zsíroldók, pl brigéciol esetén kissé más a helyzet, mert ott fontos, hogy kenés előtt ezeket maradéktalanul eltávolítsuk a csapágyakról. Ha az adott kemikália vízoldható, akkor egy alapos öblítés megoldja a dologot, utána azonban – a rozsdásodás elkerülése érdekében – nem szabad elfeledkezni vagy a gyors szárításról (pl hajszárító), vagy valamilyen penetráns olaj/korrózióvédő spray alkalmazásáról.
Az alapos módszer
Előnye, hogy a legjobb eredményt nyújtja. Hátránya a velejáró pepecselés – jó eséllyel nem fogod havonta elvégezni.
Amire szükséged lesz hozzá:
- hegyes eszköz – kés, papírvágó snitzer, vagy akár gombostű a porvédő eltávolításához.
- tompa eszköz – fogpiszkáló, vagy kisméretű laposfejű csavarhúzó a golyóskosár eltávolításához
- megfelelő tisztítószer (zsíroldó, aceton, izopropil alkohol,WD40, stb)
- megfelelő kenőanyag (BONES Speedcream, kerékpár láncolaj, stb)
- fültisztító pálcikák
- rongy, papírtörlő vagy zsebkendő
A megfelelő tisztítószer
Ez lehet alkohol, aceton, de még akár brigéciol is, bár ez utóbbi nem túl környezetbarát anyag – ez utóbbit javasoljuk legkevésbé. Valamint léteznek speciális, biológiailag lebomló, egyszerűen használható modern zsíroldó szerek, mint pl. EZEK.
Az izopropil alkohol könnyen beszerezhető, hatékonyan tisztít, és foltmentesen, gyorsan szárad.
Az acetonnál figyelni kell arra, hogy a folyadék ne érintkezzen a porvédők gumi részeivel, mert oldhatja azokat.
A brigéciollal kapcsolatban pedig már korábban is említettük: az erős zsíroldó hatása miatt a csapágyakat tisztítás után még vízzel is át kell mosni, majd szárazra törölni. Továbbá gondoskodnunk kell a brigéciol tárolásáról, mivel a lefolyóba önteni szigorúan tilos.
A megfelelő kenőanyag
A zsírokat kerüljük, gördeszka csapágyba olaj való, abból is valamilyen „vékony” fajta. Ha nem rendelkezünk speciális kenőanyaggal (mint pl a BONES SPEED CREAM), akkor használjunk jó minőségű, kimondottan száraz körülményekre való kerékpárlánc olajat (ún. DRY LUBE-ot), vagy varrógépolajat, műszerolajat.
WD-40
A WD-40 legnagyobb előnye, hogy a legtöbb háztartásban már eleve fellelhető. Ez a közkedvelt, közismert “csodaszer” rengeteg dologra használható, de csapágy kenésére nem igazán jó. 60%-a petróleum, ami gyorsan elpárolog, és ami marad, az ugyan biztosít némi kenést, de ilyen célra nem nehéz jobb alternatívát találni. Penetráns olaj lévén erősen szennyeződött, korrodált csapágyak megindítására, gyors tisztításra, vagy a bentrekedt víz kiszorítására, korrózióvédelemre viszont kiváló.
A szétszerelés menete
Távolítsd el a porvédőt vagy porvédőket: egy tűvel, papírvágó kés hegyével a belső gyűrű felől tudod felfeszíteni. Megesik, hogy egy csapágy acél porvédővel rendelkezik: ez esetben a porvédőt csak roncsolva tudjuk leszedni, ezt hivatott szemlélteni az alábbi kép. Az ilyen gördeszka csapágyaknál nagy az esélye annak, hogy belül acél golyóskosarat találunk, ez is jó látható a fotón (a kép kattintásra nagyítható).
Acél porvédő és acél golyóskosár: ez a kombó manapság már ritka a gördeszka csapágyak között. A deformálódott porvédőt nyugodtan dobjuk ki és a csapágyat a másik, ép porvédős oldalával kifelé rakjuk majd vissza a kerékbe.
Manapság a legtöbb gördeszka csapágyon rugalmas a porvédő, leszedés után gond nélkül visszapattintható a helyére. Emellett a golyóskosár is nylon, ami kenés szempontjából is előnyösebb és a strapát is jobban bírja. Karbantartás szempontjából pedig megvan az az előnye, hogy eltávolítható, ezáltal a csapágy darabjaira szedhető. A továbbiakban az ilyen típusú gördeszka csapágyakkal foglalkozunk.
Ahhoz, hogy a csapágyat teljesen szét tudjuk szedni, ki kell pattintani a helyéről a golyóskosarat. Ehhez elég egy laposfejű csavarhúzó.
A csapágygolyók irányából megnyomva a kosár kipattan a helyéről.
A golyóskosár kiszedésétől még nem esik szét a csapágy magától. Ehhez a csapágygolyókat egy oldalra kell rendezni, és a belső gyűrű is eltávolíthatóvá válik, lehetővé téve, hogy a csapágy minden egyes alkotóelemét tökéletesen letisztítsuk.
A golyókat szorosan egy oldalra rendezve a csapágy szétszedhető. Ha a belső gyűrű nem esne ki magától, mozgasd a golyókat (együtt) körbe.
A tisztítás menete
Áztass mindent tisztítószerbe, vagy márts bele a szerbe egy fültisztító pálcikát és azzal alaposan töröld át a csapágyat. Fordíts különös figyelmet a vájatra, amiben a golyók futnak.
Ne feledkezz meg a golyóskosár tisztításáról sem!
Összeszerelés
Ehhez szükséged lesz egy másik csapágyra, ami nincs szétszedve, csak a porvédőt kell lepattintati róla. Rakd rá az összeszerelendő csapágy golyóskosarát fejjel (vagyis a nyitott oldalával) lefelé, valamint a külső és a belső gyűrűket.
Óvatosan kezdd el visszarakni a golyókat egyenként. 5 golyót szorosan egymás mellé, majd a hatodik golyót helyezd a már helyükön levőkre, és óvatosan nyomd le.
Ezt ismételd meg az utolsó csapágygolyóval is, aztán óvatosan forgasd körbe a külső gyűrűt, hogy a golyók a helyükre kerüljenek, végül rendezd őket egyenletesen körbe, hogy a csapágy egyben maradjon.
A golyóskosár visszahelyezése
Rendezd úgy a golyókat, hogy legalább 3-ra rá tudd pattintani a golyóskosarat, majd pozícionáld a többit is a helyére, innen pedig már egyszerű a dolog.
Most jön a kenés, és hozzá egy jó tanács: itt a kevesebb a több. Csapágyanként 1, maximum 2 csepp olaj bőven elég. Nem az a cél, hogy a csapágy belseje tocsogjon az olajban – a megfelelő kenéshez elég egy mindent beborító vékony filmréteg.
Végül nem marad más hátra, mint a porvédő visszahelyezése, és meg is vagyunk.
A gördeszka csapágy tisztítás gyakorisága
A használat gyakoriságától és az alkalmazott módszertől függ, hogy kinek milyen gyakran érdemes elvégeznie egy teljes csapágy karbantartást. A gyors módszer hívei akár havonta is nekiállhatnak, alapos takarításra viszont kevesen vetemednek évente 3-4 alkalomnál többször. A két módszer ésszerű ötvözésével egyszeri éves nagytakarítással és további 3 gyorstisztítással jó gazdái lehetünk a csapágyainknak.
Az illusztrációként használt képeken a Nomad Skateboards egyik népszerű darabja, a kedvező ár/érték arányú ABEC5-ös csapágya látható, de lényegében így néz ki szinte minden modern gördeszka csapágy.
Bár a leírás aprólékos, a gyakorlatban (némi rutinnal) a teljes művelet kb 1-1.5 óra alatt elvégezhető.
Reméljük, hogy hasznos tanácsokkal tudtunk szolgálni, és köszönjük, hogy velünk tartottál!
Ha pedig valamilyen kérdés merülne fel a témával kapcsolatban, látogass el győri üzletünkbe, vagy keress meg bennünket telefonon, emailben vagy facebookon / instagramon!
Jó gurulást!